Aftale mellem Randers Byråd og Sprogcenter Randers 24-26
Randers Kommune bruger en gennemprøvet styringsmodel – den såkaldte Randersmodel.
Formål med aftalen
Sprogcenter Randers er forankret i Randers Kommunes Social- og Arbejdsmarkedsafdeling. Som afdeling i Randers Kommune udarbejder sprogcenteret hvert 2. år en styringsaftale, hvori indgår sprogcenterets mål og prioriteringer
Lovgrundlag
Sprogcenter Randers tilbyder danskuddannelse til alle, der har ret hertil iht. Lovbekendtgørelse nr. 1372 af 22/09/2022, ”Danskuddannelse til voksne udlændinge m.fl.” Lovbekendtgørelsen omfatter tre Danskuddannelser Dansk 1, Dansk 2 og Dansk 3, som retter sig mod udlændinge med forskellige forudsætninger.
Voksne udlændinge, der har lovligt ophold i Danmark, har ret til danskundervisning inden for en femårs periode. Dette gælder for såvel flygtninge som arbejdstagere og studerende. Personer omfattet af integrationsloven henvises af Jobcenter Randers. Personer under 18 år kan henvises til Sprogcenteret, når det ikke er muligt at henvise dem til et andet passende tilbud.
Sprogcenter Randers servicerer også øvrige kommuner, der henviser borgere til Sprogcenteret, da selvforsørgende udlændinge (s-kursister) har ret til frit at vælge et sprogcenter. Randers Kommune har en samarbejdsaftale om Danskuddannelse for voksne udlændinge m.fl. med Favrskov Kommune, der henviser udenlandske borgere til Sprogcenter Randers. Denne aftale er gældende fra 26. juni 2020 - 31. december 2024. Kursister fra Favrskov Kommune udgør 115 kursister ud af i alt 659 kursister pr. marts 2024. Ud over personer med uddannelsesret kan ledige udlændinge henvises af jobcentret som led i aktivering efter lov om en aktiv beskæftigelsesindsats. Foruden danskuddannelse til voksne udlændinge tilbyder og varetager Sprogcenter Randers også FVU (Forberedende voksenundervisning) og OBU (Ordblindeundervisning) for udenlandske kursister.
Sprogcenter Randers ́ opgaveløsning og indsats understøtter de nationale og lokale mål og strategier på arbejdsmarkedsområdet. Dette uddybes i et særskilt afsnit vedr. Sprogcenterets mål.
Randers Kommune har desuden i varetagelse af de kommunale opgaver, målsætninger om at levere en høj faglig kvalitet og sammenhæng i forholdet til borgeren og være en god arbejdsplads for kommunens ansatte. Sprogcenter Randers er naturligvis også omfattet heraf og arbejder med afsæt i disse målsætninger.
Hvem er vi?
Danskundervisning til voksne udlændinge udgør godt 90 procent af den samlede aktivitet på Sprogcenter Randers.
Som følge af det stigende antal flygtninge og familiesammenførte (primært fordrevne ukrainere) til Randers og de omkringliggende kommuner er kursisttallet steget fra ca. 461 (pr. marts 2022) til 659 (pr. marts 2024), svarende til en stigning på 43 pct. I marts 2022 var der i alt 57 kursister fra Ukraine (primært selvforsørgende kursister). I marts 2024 er der i alt 340 kursister fra Ukraine (primært fordrevne under særlov). 76 pct. af alle kursisterne er bosat i Randers Kommune. Ud over undervisning efter lov om danskundervisning tilbyder Sprogcenter Randers en række supplerende indsatser. Disse omfatter bl.a. FVU og OBU, som er igangsat i hhv. 2018 og 2020, og er en del af sprogcenterets samlede aktivitet. 124 kursister deltog i FVU og 15 kursister deltog i OBU i foråret 2024.
Sprogcenteret har herudover et specialundervisningstilbud på 15 årspladser for personer, som pga. psykiske lidelser eller traumer har behov for kompenserende specialundervisning for at kunne have udbytte af danskundervisningen. Denne undervisning gives i henhold til “Lov om specialundervisning for voksne” i kombination med danskuddannelsen. Der er 10 kursister (pr. marts 2024) i specialundervisning.
Sprogcenteret har til huse i Vestergade 34, Randers C.
Kursister
Dagkursister tilbydes 12 lektioner om ugen, fordelt på 2 til 3 dage. Aftenkursister tilbydes 6 lektioner om ugen, fordelt på 2 aftener á 3 lektioner pr. aften. Timetallet kan tilpasses individuelt både på daghold og aftenhold under hensyntagen til kursisternes arbejde, praktikker og uddannelse. Se bilag for yderligere information om kursister på Sprogcenter Randers
Personale
Der er pr. 1. marts 2024 i alt 55 medarbejdere (42,09 årsværk) i ansættelse. Heraf er 40 lærere inkl. fagkoordinatorer, skolementor og eksamenskoordinator (32,57 årsværk), 5 medarbejdere i administrationen, hvoraf 1 er på barsel, 3 medarbejdere i fleksjob på biblioteket, 4 medarbejdere inden for service/pedel/IT-support (heraf 1 i mikrofleksjob og 1 på førtidspension), 1 souschef og 1 sprogcenterchef.
I det samlede medarbejderantal/årsværk indgår 8 tidsbegrænsede lærere (4,44 årsværk) og 1 administrativ medarbejder på tidsbegrænset kontrakt på grund af svingende aktivitet i forbindelse med undervisning af fordrevne ukrainere. Af de 55 medarbejdere indgår 1 ekstern lærervikar.
Ressourceforbruget på personalesiden er løbende justeret i overensstemmelse med ændringen i kursist-og holdantal.
Sprogcenter Randers ser sig selv som en arbejdsplads med et stort engagement, med omstillingsparathed og fleksibilitet i tilbuddene. Skolen lægger vægt på en venlig og positiv dialog i samarbejdet med kursisterne, hinanden og omverdenen. Brugerundersøgelser og anden respons viser, at kursisterne oplever, at undervisningen er kendetegnet ved at være af høj kvalitet, er relevant ift. deres sprogbehov og er fleksibelt tilrettelagt ift. kursisternes øvrige aktiviteter/uddannelse/arbejde. Tillige tilkendegiver medarbejderne, bl.a. i APV-undersøgelser, at der er et godt arbejdsmiljø med en høj grad af medarbejdertrivsel.
Dette ønsker sprogcenteret at opretholde og værne om ved:
- at sikre et højt informationsniveau samt indflydelse på arbejdet gennem formelle
strukturer for information og kommunikation - at samarbejdet er organiseret i selvstyrende teams, som har stor frihed i
tilrettelæggelse af arbejdet, samt indflydelse på den pædagogiske udviklingsproces. - at der er gennemskuelige kriterier for opgave- og ressourcefordeling
- at støtte medarbejdere med særlig vanskelige og belastende opgaver med
supervision efter vurderet behov at synliggøre ledelsens beslutningsgrundlag - at væsentlige ændringer forberedes grundigt, herunder at medarbejderne inddrages i
planlægningen - at støtte medarbejdere, der er ramt af sygdom eller krise gennem tilpasning af
arbejdstid og opgaver.
Ministermål
Der er i 2024 følgende beskæftigelsespolitiske mål, der skal sikre, at flest muligt er med i
arbejdsfællesskabet:
- Alle ledige skal have en værdig sagsbehandling
- Flere ledige skal opkvalificeres
- Flere flygtninge og familiesammenførte skal være selvforsørgende
- Flere personer med handicap skal i beskæftigelse
- Virksomhederne skal sikres den nødvendige og kvalificerede arbejdskraft.
Randers Kommunes overordnede beskæftigelsespolitiske mål
- Vi vil arbejde for at borgerne bliver selvforsørgende
- Vi vil være virksomhedernes foretrukne samarbejdspartner
- Vi vil hjælpe unge med at finde vej til uddannelse eller beskæftigelse
- Vi arbejder målrettet og resultatorienteret.
Sprogcenter Randers' mål
Sprogcenter Randers vil med sin kerneydelse arbejde målrettet på at understøtte specifikt ovenstående ministermål 3 og 5, om at flere flygtninge og familiesammenførte skal være selvforsørgende, og virksomhederne skal sikres den nødvendige og kvalificerede arbejdskraft.
Sprogcenter Randers vil i sit forpligtende aftaleforhold understøtte Randers Kommunes overordnede beskæftigelsespolitiske mål om at arbejde målrettet på, at borgerne bliver selvforsørgende.
Sprogcenter Randers vil understøtte virksomhedsstrategien i arbejdsmarkedsafdelingen og arbejde målrettet på at servicere virksomhederne og udenlandske medarbejdere i Randers Kommune, så de får de sproglige og kulturelle kompetencer, der skal til for at blive fastholdt i beskæftigelse.
Sprogcenter Randers vil arbejde målrettet og resultatorienteret på en tværgående og koordineret indsats med de forskellige afdelinger i kommunen, hvor det er muligt og meningsfuldt:
Sprogcenteret bidrager til, at voksne udlændinge opnår dansksproglige kompetencer og viden om arbejdsmarkedet, kultur og samfund, for at være aktive medborgere og opnå selvforsørgelse med henblik på at få et godt og meningsfuldt liv i Danmark.
Mål 1: Sprogcenter Randers understøtter, at kursisterne opnår så fuldt og højt udbytte af danskundervisningen som muligt
Sprogcenter Randers har et ønske om at levere undervisning af en høj faglig og pædagogisk kvalitet til vores kursister. Pædagogiske læringsfællesskaber (PLF) som ramme for pædagogisk udvikling ønskes videreført i 2024-2025 med fortsat fokus på videndeling og sparring om pædagogik, didaktik og læring.
Sprogcenteret er desuden optaget af, hvordan ny læringsteknologi løbende kan implementeres og anvendes i undervisningen. Sprogcenterets indsats bygger på kompetente medarbejdere, og medarbejdernes trivsel og faglige udvikling er centrale for en kvalificeret løsning af sprogcenterets kerneopgave.
Hvert andet år gennemføres en brugertilfredshedsundersøgelse, der ud over at måle kursisternes tilfredshed med undervisningen på sprogcenteret, også giver et værdifuldt input til den fortsatte udvikling af centeret.
Mål 1
Sprogcenter Randers understøtter, at kursisterne opnår så fuldt og højt udbytte af danskundervisningen som muligt.
Succeskriterier
- Beståelsesprocenterne til de afsluttende prøver på Danskuddannelse 1, Danskuddannelse 2 og Danskuddannelse 3 på Sprogcenter Randers skal for alle Danskuddannelser være højere end 95 pct.
- Andelen af kursister på Sprogcenter Randers, der er omfattet af integrationsprogrammet, som består en prøve i dansk inden for 5 år fra påbegyndelsen af danskuddannelsen, skal mindst udgøre 70 pct.
- Fraværsprocenten (alle kategorier) ligger på 27 pct. eller derunder. (Landsgennemsnittet i 2022 er på 32 pct.).
- Mindst 95 pct. af kursisterne oplever: '
- en god modtagelse på sprogcenteret
- at de opnår sproglige kompetencer og viden til at kunne søge og bestride job/uddannelse i Danmark.
- at de opnår sproglige kompetencer og viden om det danske samfund, der gør at de kan agere som medborgere i Danmark.
- at de oplever undervisning af høj kvalitet og er tilfredse med deres udbytte af undervisningen.
- fleksibel tilrettelæggelse.
- kontinuitet og sammenhæng mellem arbejdsliv/praktik og sprogundervisningen.
Handlinger
- God og ressourcefokuseret modtagelse af kursisten, samt tæt opfølgning ift. læringsforløb, fremmøde og fravær.
- Videreudvikling af PLF som ramme for pædagogisk udvikling, videndeling, en fælles reflekterende tilgang og sparring.
- Løbende udvikling af kursisternes IT-kompetencer, samt løbende implementering af ny undervisningsteknologi i undervisningen, herunder kunstig intelligens (AI). Udarbejde en strategi for brugen af IT på sprogcenteret.
- Fleksibel tilrettelæggelse af undervisning, samt videreførelse af supplerende og understøttende indsatser (FVU, OBU, special- og individuelt tilrettelagt undervisning).
- Løbende kompetenceudvikling af medarbejderne.
- Udvikling af motivationsfremmende initiativer for at understøtte et attraktivt læringsmiljø og arbejdsmiljø (faciliteter, arrangementer mv.).
Mål 2: Sprogcenter Randers understøtter opkvalificering af udenlandske borgeres dansksproglige og kulturelle kompetencer med henblik på, at de opnår fodfæste og fastholdelse på arbejdsmarkedet.
Sprogcenterets opgave er at bibringe udenlandske borgere sproglige og kulturelle kompetencer, med henblik på at de kan blive velfungerende og aktive borgere i det danske samfund.
Nogle borgere kan være tæt på beskæftigelse og andre kan have brug for en længere og koordineret indsats. Sprogcenteret vil tilrettelægge undervisningen fleksibelt og målrettet, så det passer til den enkeltes muligheder og livssituation. Sprogcenteret vil gerne indgå i koordinerede indsatser sammen med andre aktører/afdelinger i Randers Kommune målrettet udsatte udenlandske borgere.
Inden for visse brancher er der mangel på arbejdskraft og derfor stor efterspørgsel på udenlandsk arbejdskraft. Sprogcenteret er klar til at understøtte virksomhedsstrategien i arbejdsmarkedsafdelingen og i et tæt samarbejde med Center for Virksomhedsservice servicere både virksomheder og den udenlandske medarbejder i forhold til sproglig opkvalificering i form af danskuddannelse, sprogmentorforløb og sprogmakkerkurser og virksomhedsforlagte forløb.
Sprogcenteret vil desuden indgå i projekter, der har som mål at uddanne udenlandske borgere til brancher, der oplever mangel på arbejdskraft
Mål 2
Sprogcenter Randers understøtter opkvalificering af udenlandske borgeres dansksproglige og kulturelle kompetencer med henblik på, at de opnår fodfæste og fastholdelse på arbejdsmarkedet.
Succeskriterier
- Der gennemføres mindst 5 undervisningsforløb og prøvehandlinger (ift. niveauet i 2022-2023) i et samarbejde mellem Sprogcenter Randers og Jobcenter Randers for at bringe de involverede
udenlandske borgere tættere på arbejdsmarkedet. - Antallet af tilmeldte selvforsørgende kursister øges i perioden 2024 -2026 med 10 pct. i forhold til 2022 - 2023.
Handlinger
- Øge samarbejdet med øvrige afdelinger i arbejdsmarkedsafdelingen om følgende aktiviteter:
-
- Tilrettelæggelse af fleksible danskforløb for virksomhederne (Danskundervisning, FVU og OBU) samt sprogmakker- og sprogmentorforløb til virksomheder i samarbejde med Center for
Virksomhedsservice. - Koordineret planlægning af kursisternes danskuddannelse og praktikforløb i et samarbejde mellem sprogcenteret og Center for Job og Udvikling.
- Danskundervisning til dagpengemodtagere sideløbende med deres jobsøgningsforløb i samarbejde med Center for Job og Kompetencer.
- Deltagelse i særligt tilrettelagte forløb for udenlandske borgere med ringe tilknytning til arbejdsmarkedet i samarbejde med bl.a. Center for Job og Udvikling. I forløbene vil der både være fokus på sproglig opkvalificering og et bedre kendskab til arbejdsmarkedet.
- Tilrettelæggelse af fleksible danskforløb for virksomhederne (Danskundervisning, FVU og OBU) samt sprogmakker- og sprogmentorforløb til virksomheder i samarbejde med Center for
- Udvikle metoder og indhold i arbejdsmarkedsrettet dansk, der er anvendelsesorienteret og relevant i forhold til uddannelse og beskæftigelse og som understøtter kursistens integrationsproces.
- Kompetenceudvikling af pædagogiks personale inden for arbejdsmarkedsrettet dansk.
- Fremme kursisternes kendskab til lokale virksomheder, uddannelsesinstitutioner og karrieremuligheder.
Mål 3: Sprogcenter Randers vil understøtte kursisternes kendskab til det lokale civilsamfund og mulighederne for et aktivt medborgerskab.
Sprogcenter Randers vil i højere grad interagere med lokalsamfundet, herunder kulturelle foreninger, frivilligforeninger mv. Sprogcenteret vil gøre en indsats i forhold til at skabe rammer for sociale aktiviteter internt, såvel som eksternt, der styrker kursisternes kulturforståelse og viden om det lokale civilsamfund med henblik på, at kursisterne bliver ligeværdige og aktive medborgere i det
danske samfund.
Mål 3
Sprogcenter Randers vil understøtte kursisternes kendskab til det lokale civilsamfund og mulighederne for et aktivt medborgerskab.
Succeskriterier
- Sprogcenteret opnår menings- og effektfuldt samarbejde med eksterne samarbejdspartnere om aktiviteter eller forløb, der styrker kursisternes interaktion med lokalsamfundet.
- De planlagte arrangementer og ekskursioner gennemføres.
Handlinger
- Sprogcenteret afholder mindst 2 arrangementer i aftaleperioden, hvor kulturinstitutioner, biblioteket eller frivillige foreninger inviteres til at deltage med oplæg eller anden aktivitet.
- Sprogcenteret arrangerer 1-2 ekskursioner i lokalsamfundet for alle kursister i løbet af aftaleperioden.
- Sprogcenteret vil afholde sociale aktiviteter med deltagelse af kursister, medarbejdere og lokalsamfundet.
Målopfølgning
Tiltagene evalueres løbende på sprogcentret. Resultaterne drøftes desuden årligt igennem aftaleperioden mellem forvaltningsledelsen og Sprogcenter Randers. Ved aftaleperiodens udløb vil der være en dialog mellem beskæftigelsesudvalget og Sprogcenter Randers, hvor man drøfter om, og hvordan målene i aftalen er opfyldt, og der indgås samtidig en aftale for den kommende periode, hvor de økonomiske rammer samt mål og opgaver for Sprogcenter Randers fastlægges.
Økonomi
Sprogcenterets endelige budget for 2024 forventes reguleret ved 1. budgetopfølgning 2024, som følge af en forlængelse af særloven for flygtninge fra Ukraine. I budgetforudsætningerne for 2024 blev flygtninge fra Ukraine således ikke indarbejdet, idet særloven ikke var forlænget på budgetlægningstidspunktet.
Gensidige aftaleforhold
I Randersmodellen er aftalestyringen et af de bærende principper, som skal bidrage til at
sikre en tættere sammenhæng mellem budgettet og den politiske målprioritering. Byrådet
har fortsat det juridiske og bevillingsmæssige ansvar. Byrådet kan derfor til enhver tid
tilbagekalde eller ændre aftalen.