”Vil du ikke hente en kop kaffe? ”

Sprogcenter Randers samarbejder med virksomheder om fastholdelse af udenlandsk arbejdskraft

På de fleste arbejdspladser foregår kommunikationen på dansk, men manglende sprogfærdigheder kan være en barriere for udenlandske medarbejdere i samarbejdet og i kontakten til kolleger.

Den 41-årige Oksana Poliushkevych fra Ukraine er under uddannelse som ernæringsassistent på Områdecenter Borupvænget i Randers. Hun havde en del sproglige udfordringer, der gjorde, at hun var svær at forstå for kolleger og beboere. Hun havde på sin side også svært med at forstå instrukser og small talk. For eksempel sagde hun ”nej”, hvis en kollega spurgte: ”Vil du ikke hente en kop kaffe?”. Hun havde helt misforstået brugen af ”ikke” og troede, at hun netop IKKE skulle hente kaffe.

Sprogcenter Randers blev kontaktet og der blev etableret et sprogmentorforløb til Oksana.

Et sprogforløb kan for eksempel bestå af en lærer fra Sprogcentret, der afdækker de sproglige udfordringer og en sprogmakker, der er en dansk kollega, der i det daglige arbejder sammen med den udenlandske medarbejder. I forløbet på Borupvænget har vi kombineret sprogmentor og sprogmakkerforløbet efter virksomhedens ønske.

Lone Bojesen er sprogmentor fra Sprogcenter Randers:

”Jeg mødes med Oksana én gang om ugen en times tid. Så sætter vi os ind i køkkenets personalestue sammen med Camilla, der er Oksanas sprogmakker. Camilla og Oksana har i ugens løb samlet sammen af vigtige problemstillinger, og dem arbejder vi så med.”

Camilla Vraa har taget et mindre kursus i at kommunikere og er blevet opmærksom på, hvad det betyder at arbejde med fokus på sproget:

”I begyndelsen var jeg lidt usikker på, hvordan jeg skulle kommunikere med Oksana. Jeg ville jo ikke træde hende over tæerne. Men nu kigger jeg hende i øjnene og korrigerer. Vi har en fin kontakt til hinanden, og vi er gode til at få det snakket ud”, siger Camilla.

Oksana kan godt huske, hvordan det var i februar, da forløbet startede. Hun talte hurtigt og utydeligt, fordi hun var usikker. Der var også nogle gange, hvor hun bare sagde Ja-ja; selvom hun ikke havde forstået en besked:

”Men det bliver jo altid opdaget, hvis man ikke har forstået, hvad de siger”, siger Oksana.

Camilla fortsætter: ”Faktisk er det ikke kun Oksana, der lærer en masse. Også de ansatte lærer meget af Oksana og Lone. For eksempel er der en af de andre ansatte, der taler meget hurtigt. Men den kollega er blevet meget bedre til at sætte tempoet ned. Vi er alle sammen blevet rigtig opmærksomme på, at man kan sige tingene på mange måder. Så sprogmakkerforløbet virker bevidstgørende for alle parter. Man kan ligefrem tale om en win-win-situation, hvor vi alle får sat fokus på sproget. ”

I slutningen af august skal Oksana 10 uger på skolebænken i Viborg som led i sin uddannelse. Når hun kommer tilbage, er der 5 gange tilbage med Camilla og Lone, og derefter fortsætter makkerskabet mellem Camilla og Oksana.

”Det er flot, at Borupvænget sætter 1 – 1½ time af om ugen til at støtte Oksana, men det jo en god investering, der sikrer fastholdelse på arbejdspladsen. Så samarbejdet mellem Sprogcenter Randers, sprogmakkeren og virksomheden giver resultater”, slutter Lone Bojesen.

 

 Kontakt Sprogcenter Randers 89 15 77 21.